КАПІТАЛІЗАЦІЯ ГРОМАДИ
Публічність, аналітика, спілкування з громадою на основі беззаперечних фактів, на наше переконання, має відігравати провідну, домінуючу перспективу у подальшій ДОЛІ КРУТІВСЬКОЇ ОТГ.
Зауважимо, що обʼєднані територіальні громади в Україні - наразі є головними агентами місцевого розвитку. Будь-яка громада, велика чи мала, надає той перелік життєво необхідних для населення послуг, який ще у недалекому минулому був функціоналом колишніх районів. ОТГ - планує, координує, як може стабілізує й контролює розвиток (на скільки під час війни ми можемо говорити про розвиток), а більше звісно про життя та стабілізацію місцевого самоврядування. Сьогодні це робити надзвичайно складно … Недостатність ресурсів, "голод" кадрів, незавершеність реформ і цього, окрім зрозуміло війни, вистачає для ускладнення життя у громадах. Проте, цього життя ніхто не відтерміновував, у селах, селищах і містах, потрібно навчати, лікувати, надавати, забезпечувати і т.д. - і все це роблять ОТГ !!!
Чернігову, Ніжину, Вертіївці - це зробити напевно простіше. Міста, особливо обласного значення, взагалі не відчули великих змін привнесених реформою децентралізації, а у громадах які утворилися на базі колишніх (до 1960рр.) районів, також існує господарсько-управлінська пам'ять, що допомагає певною мірою більш швидкій адаптації та сталості нового самоврядного управління.
А як себе в умовах сучасної України почувають невеликі територіальні об'єднання, громади які мають обмежені ресурси?
У нашому випадку запитаємо; "ЯК ПОЧУВАЮТЬСЯ КРУТИ ?"
Саме тут, доречно зауважити, що під час чотирьохрічної боротьби за можливість утворення Крутівської територіальної громади відповідними фахівцями обласного рівня у жодному з аналітичних прогнозів не давалося позитивної оцінки щодо фінансової спроможності майбутнього об’єднання з центром у с. Крути.
ПРОТЕ, не так сталося, як "писалося" ...
Кутівська ОТГ за 4 роки своєї першої каденції, для голови та депутатів, змогла здолати "клеймо" неспроможності й поступово "приміряє" вже інші характеристики - самодостатност та фінансової стабільності.
Так, порталом "ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ" - був зроблений аналіз (на основі показників 2021 та 2023 років) фінансової спроможності по усій Україні, включаючи Чернігівську область. Крутівська ОТГ у показниках такої фінансової спроможності подолала критичну позначку, відмінусовала 10 балів і за динамікою роботи у цьому напрямку знаходиться у верхній частині таблиці по ЧО на 4 місці)
Наступним позитивним аргументом буде приклад успішного адміністрування та наповнення місцевого БЮДЖЕТУ ГРОМАДИ, без якого не можливі подальші ефективні кроки в ОТГ.
Так, до бюджету Крутівської сільської територіальної громади за 2023 рік надійшло доходів 42 053 467,90 грн. податків, зборів та інших платежів, що складає 119,2% уточненого плану звітного періоду та на 11 757630,14 грн. більше за відповідний період 2022 року. До загального фонду надійшло власних доходів (без урахування трансфертів) – 17 487 600,00 грн. - або 162,82 % . За підсумками минулого року, такі відсотки - це один з найкращих фінансових показників по Чернігівській області серед 57 ТГ. (Зрозуміло, що все порівнюємо у відносних цифрах. «Наші» не можливо співставити з мільйонами у великих громадах … Проте, сама тенденція і виконання БЮДЖЕТУ – плюс !!!)
2024 рік добігає свого завершення, але ми вже з впевненістю можемо стверджувати. що він за фінансовими показниками буде кращим для Крутівської ТГ ніж 2023-й.
До бюджетних додамо 12 438 078 грн - додаткових позабюджетних коштів, які Крутівська громада залучила лише за рік. Цей показник дорівнює практично половині планового бюджету ОТГ за попередні роки.
Читач запитає звідки подібні успіхи?
Одним із дієвих кроків в Україні для наповнення місцевих бюджетів був запуск відкритих торгів на майданчику системи Prozorro, це стало ефективним і безпечним каталізатором розвитку земельного ринку. Зокрема, місцеві громади отримали можливість більш ефективно розпоряджатися наявними ресурсами. За даними Міністерства аграрної політики та продовольства, завдяки можливості продавати право оренди сільськогосподарські землі комунальної власності бюджети громад отримують щорічно 355,2 млн грн доходу. Обіг та використання сільгоспземель приносить громадам у середньому 10-12% їхнього сукупного бюджету. Подібну організаційну й фінансову активність за 2023 та 2024 роки мала й наша територіальна громада. Через згадану систему проведення аукціонів Крути отримали збільшення власних доходів від продажу права оренди на ті чи інші земельні ділянки у розмірі понад 3 млн грн. NB ... переконаний, що для наших фінансових показниікв це дуже непогано !!! у 2025 році, за підтримки депутатського корпусу ОТГ, ми маємо наміри продовжити згадану вище практику.
Наступним, вартим уваги та відповідного адміністрування у громаді є податок на доходи фізичних осіб (ПДФО), саме він базове джерело наповнення дохідної частини бюджету.
Очікуваний показник ПДФО для КТГ 2025 року збільшено на 1 800 000,00 гривень, що становить 125,9 % до показника доходів 2024 року. Для нас, знову таки, це гарні показники )
Важлива увага у громаді приділяється земельному податку, його в ОТГ надійшло у загальній сумі - 860 000,00 гривень, що сплачується: юридичними особами - 700 000,00 гривень, фізичними особами -160 000,00 гривень. Орендна плата -
4 100 000,00 гривень, що сплачується: юридичними особами -
4 000 000,00 гривень, фізичними особами - 100 000,00 гривень.
Ще понад 1,5 млн грн громада заробила на послугах державного реєстратора та ПДФО від працівників суспільно-корисних робіт.
Це лише головні орієнтири направлені на збільшення розміру власних коштів територіальної громади (її капіталізації).
ОТГ, також приділяє не менш значну увагу й місцевим податкам та зборам. Прогнозована сума єдиного податку на 2025 рік становить 4 550 000,00 гривень і збільшується порівняно із очікуваним показником 2024 року на 849 600,00 гривень, або на 23%.
Як підсумок.
Фінансова спроможність та самодостатність та ззалежить від скоординованої, професійної роботи та чіткіх і успішних наших дій НАШОГО КОЛЕКТИВУ.
Голова Олег БУЗУН